Wednesday, July 08, 2009

Birmingham, UK

The Selfridges store designed by Future System...Image via Wikipedia

Birmingham adalah antara beberapa bandar yang besar di UK. Kedudukan geografi Birmingham di tengah-tengah UK menjadikan ia sebuah kota yang strategic bagi perdagangan dan pelancongan. Ia terletak di bawah jajahan West Midlands. Majoriti penduduk di kawasan Bandar Birmingham adalah dari kalangan pendatang manakala penduduk kulit putih lebih suka tinggal di kawasan yang lebih exclusive dan country side. Jika anda melangkah masuk ke Birmingham melalui lapangan terbangnya, anda jangan terkejut jika anda di sambut oleh pekerja-pekerja airport yang kebanyakannya terdiri dari asian – pakistan, Bangladesh dan sikh. Penerbangan dari Malaysia ke Birmingham akan transit di Amsterdam atau Frankfurt terlebih dahulu sebelum penerbangan sambungan dengan pesawat yang lain.

Kehadiran ramai pendatang dari Pakistan ke Britain amnya dan Birmingham khasnya telah membawa kebaikan kepada dunia islam itu sendiri. Kedatangan mereka selepas perang dunia dahulu untuk bekerja sebagai buruh-buruh binaan telah mengakibatkan struktur masyarakat Britain berubah. Banyak gedung-gedung perniagaan telah dikuasai oleh masyarakat Pakistan. Mereka juga mendirikan masjid di sekitar penempatan mereka. Masjid yang didirikan itu bukanlah seperti masjid yang ada ditempat kita ini sebaliknya mereka menjadikan salah satu rumah yang mereka miliki hasil sumbangan masyarakat islam setempat sebagai masjid untuk kegunaan ramai. Dikatakan ada lebih 120 buah masjid di seluruh birmingham dan ia merupakan yang terbanyak dikalangan bandar-bandar lain di negara eropah. Masjid-masjid yang ada ini tidaklah besar, tetapi mereka mempunyai ramai jumaah terutamanya semasa solat jumaat dan juga solat terawikh dan eid. Masjid-masjid berkenaan mempunyai pengikut dan mazahab yang tersendiri. Central Mosque( berhampiran Birmingham University) dan Green Lane( berhampiran Morrison) adalah antara masjid yang besar dan mempunyai banyak aktiviti. Masjid yang terbaru dan mungkin sudah siap pembinaanya adalah Masjid Ali di Alum Rock.

Ada juga masjid-masjid yang didirikan oleh pendatang dari timur tengah dan biasanya masjid pak arab ini lebih besar, cantik dan menarik. Bacaan imam juga amat merdu ala-ala madinah dan mekah. Antara masjid pak arab yang terkenal di birmingham adalah seperti Muaaz center.

bersambung...

selamat beribadah


Reblog this post [with Zemanta]

No comments: