Saturday, July 11, 2009

PPSMI or PPSMM

A teacher writing on a blackboard.Image via Wikipedia

Topik ini begitu hangat diperkatakan dimedia-media dan juga di kedai kopi. Keputusan kerajaan untuk memansuhkan PPSMI amat di alu-alukan oleh pelbagai pihak tetapi tempoh tiga tahun amat dirasakan suatu pukulan yang masih dipersoalkan. Kenapa perlu tunggu tiga tahun sedangkan bila kita handak melaksanakannya dahulu kita tidak pula menunggunya selama ini. Biasanya kalau nak laksanakan sesuatu keputusan yang perlu kita tunggu, bukannya nak kembali kepada kaedah lama yang perlu kita tunggu! Ada udang sebalik mee?

PPSMM merupakan kaedah yang telah lama kita amalkan dan sudah berapa ramai pelajar-pelajar yang belajar PPSMM boleh berjaya di UK. Bukan saya nak berbangga tetapi begitulah hakikatnya. Sering di perkatakan kejayaan negara-negara yang tidak menggunakan bahasa ingeris dalam dunia pendidikannya seperti Jepun, Korea dan Germany, tetapi kita jarang didedahkan dengan kelemahan pelajar-pelajar di UK dalam subjek Mathematik dan Sains. Kebanyakkan kursus-kursus yang berteraskan sains dan matematik kebanyakkanya diisi oleh pelajar-pelajar asing. Tiada fakta yang jelas dalam hal ini tetapi itulah hakikat yang saya perhatikan sepanjang empat tahun saya berada di Birmingham University.

Empat anak saya, Haziqah, Hadi, Idris dan Afiqah semasa bersekolah di Nechells Park Road, sering mendapat keputusan yang cemerlang dalam kelas mereka. Isteri saya selalu di undang ke majlis perhimpunan mereka apabila ada majlis penyampaian sijil. Pelajar-pelajar asian yang lain juga sering mendapat kepujian dalam peperiksaan di sekolah. Anak-anak saya ketika itu walaupun fasih berbahasa enggeris, tetapi mereka sedikit sebanyak masih menggunakan bahasa malayu dan berfikir dalam bahasa melayu terutamanya bila mengulangkaji bersama umminya dirumah. Faktor itu bagi saya tidak mempengaruhi pencapaian mereka di sekolah.

selamat belajar dalam bahasa melayu...







Reblog this post [with Zemanta]

No comments: