Loading...

Saturday, June 27, 2009

Jakarta, Indonesia

Panorama JakartaImage by diankarl (in JKT) via Flickr

Kotaraya Jakarta adalah ibunegara Indonesia. Saya amat terpegun dengan keindahan dan kemajuan kotaraya tersebut bila pertama kali saya memjejaki kaki ke sana kira-kira tiga bulan lepas. Dengan kepadatan penduduk yang tinggi, jalan-jalan disekitar bandarayanya boleh dikatakan agak bersih. Apa yang menarik perhatian saya semasa bergerak dari Jakarta menuju Bandung adalah sifat penyabar dan bertimbangrasa pemandu-pemandu kereta motor disana. Tiada kenderaan yang kelihatan memandu seperti orang gila yang selalu kita lihat di jalan-jalanraya negara kita. Mereka amat sopan dan mengutamakan pemandu lain tanpa mementingkan diri sendiri.

Tidak puas dengan keindahan dan keenakkan makana serta barangan terutamanya buku dan pakaian yang murah, saya akan berkunjung lagi kesana esok , 28 June hingga 30 June sebelum saya menyambut pelajar-pelajar baru di UMP.



Reblog this post [with Zemanta]

Friday, June 26, 2009

Micheal Jackson

micheal jackson-20090219134422Image by antiqjue collector via Flickr

Top Superstar, Micheal Jackson have been pass away early this morning. Michael Jackson has died at the age of 50. Reports from the wires say he had a cardiac arrest at his Los Angeles home.

Michael, who became a Muslim last year, made his name as the youngest member of the Jackson 5. His sixth solo effort, Thriller, released in 1982, is the best-selling album of all time.

May Allah have mercy on his soul.
Not many know he released an album "Towards The Light" which featured songs in English and Arabic in praise of Allah.

In particular, I liked track 9, a 2-minute "Give Thanks To Allah".


Saya mencari-cari sumbar yang mengatakan dia adalah seorang muslim semasa dia menghembuskan nafas yang terakhir tetapi tidak satu pun yang ditemui setakat ini. Sumber yang saya perolehi setakat ini cumalah email-email yang di circulate melalui beberapa orang kawan.

Kematian adalah suatu yang pasti. Tiada satu pun yang mengejutkan kerana ia telah ditentukan oleh Allah. Manusia yang paling cerdik di dunia ini adalah mereka yang selalu mengingati mati dan bersedia untuk menemuinya.




Reblog this post [with Zemanta]

De Rhu Resort

Cherating, PahangImage by beskal.pancit via Flickr

Now I am attending a workshop at De Rhu Resort, Balok, Cherating, Pahang. This workshop is targeted to enhance our faculty syllabus. The resort is owned by LKPP, one of the most successfully company under state of Pahang. The facilities are very good and well maintained. The surau is very spacious and every room supplied with sajadah for our prayer.







Reblog this post [with Zemanta]

My Current Research

Construction on a building in Kansas CityImage via Wikipedia

DEVELOPMENT OF HEAT RESISTANT POLYMER BASED CERAMIC FILLED ROOF COATING FOR CONSTRUCTION INDUSTRIES.

A country with high temperature and raining season all the year give a great challenge for the construction people to design and built the building. This had led to higher energy demand for construction industries. For those who cannot afford to install the air conditioning system due to lack of budget such villages or due to building requirement such as badminton hall, they have to scarify with the heat conditions in the building or change the design to an open air which is not met the purpose or requirement. The main objectives of this research are to develop the heat resistant polymer based ceramic filled roof coating for construction industries and access their effectiveness. The new developed and stable formulation of the polymer based ceramic filled coating will be applied to the roof and related software system will be used in the data determination to integrate the requirement. The roof coating performance test will be carried out before the comfort test. Small scale and large scale model will be used and tested to determine the actual indoor performance in free running situations. The reduction of capital and maintenance cost will increase the demand for new building and hopefully we will see the positive grow of the construction industries.

Reblog this post [with Zemanta]

Thursday, June 25, 2009

Singapore International Water Week

Singapore skyline 2Image by StarvingFox via Flickr

Sepanjang bulan ini, sudah tiga kali saya berkunjung ke Singapura. Sudah agak lama saya tidak berkunjung ke kota Singa sebelum ini. Pertama kali saya ke sana semasa saya di UKM, iaitu ketika bersama rombongan kontinjen pasukan sofbol Malaysia semasa sukan inter varsity asean kira-kira 14 tahun yang lepas. Beberapa pergolakan politik yang berlaku antara negara kita telah menutup pintu hati saya untuk ke sana lagi sehinggalah pada awal bulan lepas saya mengikuti satu rombongan usahawan. Sehari sebelum itu saya telah menyeberangi tambak Johor untuk menziarahi sahabat saya semasa di Birmingham University, Ustaz Fatris Bakaram. Dua hari lepas , saya sekali lagi menyeberangi tambak Johor, kali ini saya menghadiri SIWW, di Suntec City. Dalam kesemua lawatan saya kali ini saya amat tertarik dengan konsep hutan dalam bandar yang dibuat oleh Singapura. Kehijauan pokok-pokok yang besar ditengah-tengah bandar telah menimbulkan suasana yang selesa kepada para pelancong terutamanya pejalan-pejalan kaki seperti saya.

Banyak lagi perkara-perkara yang kita boleh pelajari dari negara singapura termasuklah aspek pengurusan masjid-masjid. Saya akan kupas isu ini dalam tulisan-tulisan saya yang lain pada masa akan datang.

Destinasi saya yang terdekat adalah Kotaraya Jakarta, dimana saya akan menghadiri Pesta buku antarabangsa yang akan berlangsung dari 25 June hingga 5 Julai 2009.





Reblog this post [with Zemanta]

Saturday, June 20, 2009

MUCEET 2009

Sultan Ahmad I Mosque, Kuantan, Pahang, Malays...Image via Wikipedia


Universiti Malaysia Pahang(UMP) telah menjadi tuan rumah persidangan MTUN, MUCEET 2009 . Persidangan ini telah di adakan di MS Garden, Kuantan dan saya telah di jemput sebagai pengerusi bagi parallel session bagi Emerging Technology Section. Sebanyak 5 parallel session telah di adakan dan program yang bermula pagi ini, akan berakhir petang esok, Ahad. Acara sampingan , iaitu lawatan ke Makmal UMP akan di buat pada hari Isnin nanti. Saya mendapat jemputan untuk menghadiri upacara perasmian pada sebelah paginya, tapi saya tidak dapat hadir kerana saya mengikuti kuliah ulum syarie yang di anjurkan di sekolah anak saya, Sekolah Rendah Ibnu Abbas.

Seperti yang telah dijangkakan, tidak semua pembentang yang telah di pilih datang. Setiap sesi ada antara 1 hingga 2 pembentang tidak hadir dan ini telah merugikan masa dan tempat yang telah di berikan kepada mereka. Alhamdulillah, semasa saya mempengerusikan sesi saya tadi, semua pembentang telah hadir dan berjaya dengan membentangkan kertas kerja mereka. Perbincangan yang rancak dan agak membina telah berlaku semasa sesi itu tadi walaupun mutu sesuatu kajian itu tidaklah begitu memberangsangkan.

Saya teringat semasa saya di University of Birmingham, conference seperti ini hanyalah di lakukan di bilik-bilik kuliah sahaja. Bayangkanlah berapa banyak kos yang telah dapat di jimatkan bila kita menjalankan conference sebegini di UMP itu sendiri. Itu belum masuk kos acara perasmian dan penutup (yang saya juga turut di jemput juga nanti).

Selamat bersidang.





Reblog this post [with Zemanta]

Friday, June 19, 2009

Gomo Klate Gomo

Wallpaper | Kelantan FAImage by semuthutan via Flickr

Tiga hari lepas, semasa balik dari menghadiri Kursus Keusahawanan di UMK, saya singgah sebentar di Kolej Teknologi Darulnaim (KTD)untuk mengambil sahabat saya, En. Razali Maarof, Pengurus Korporate KTD. Dia mengajak saya makan laksam special tak jauh dari pejabatnya di Pengkalan Chepa. Memang special betul laksam dia.

Selepas saya menghantar di kembali ke pejabatnya, saya terus memandu menujuk Kota Bharu dan melalui Stadium Sultan Muhammad IV. Stadium yang penuh kontrovesi apabila pasukan Red Warrior telah dilarang menggunakan stadium berkenaaan setelah penyokong-penyokongnya mengamuk apabila kalah kepada Perlis. Larangan itu telah ditarik balik dan hari itu merupakan perlawanan pertama pasukan Kelantan selepas larangan itu ditarik balik. Perlawanan kali ini adalah mementang pasukan UPB My Team, Perak.

Oleh kerana saya jarang-jarang balik ke Kelantan, maka saya gunakan peluang ini untuk menyaksikan perlawanan Liga Super tersebut. Walaupun prestasi pasukan Klate agak menjunam semenjak kekalahan kepada pasukan Selangor dalam perlawanan piala FA tempoh hari, stadium pada malam itu tetap di penuhi oleh penyokong-penyokong setia Red Warrior. Walaupun secara fizikalnya pemain-pemain Klate agak kecil berbanding dengan pasukan My Team, namun corak permainan menyerang dan asakan bertali arus, Red Warrior telah berjaya menundukkan My Team 2 gol tanpa balas. Barisan midfield My Team kehilangan idea untuk menembusi benteng pertahanan Klate menyebabkan penyerang-penyerang mereka terkial-kial mencari bola. Syabas Red Warrior.

Kekuatan pasukan Kelantan memang di akui oleh semua pihak tetapi bekeng dan pongohnya segelintir penyokong-penyokong yang telah hilang pertimbangan telah merugikan pasukan mereka itu sendiri. Sifat marah itu adalah akibat dorongan syaitan dan lemahnya iman dalam mengawal perasaan.

Semoga Red Warrior terus Maju Jaya.


Reblog this post [with Zemanta]

Tuesday, June 16, 2009

Protokol oh Protokol

Universiti Malaysia KelantanImage via Wikipedia

Hari ini saya menghadiri satu forum Keusahawanan UMK 2009 di kampus UMK, Pengkalan Chepa. Forum ini bertemakan Warisan dan Sumber Asli Menjana Kekayaan. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke UMK yang sudah berusia 2 tahun. Bekas Timbalan Rektor saya semasa di KUKTEM, Prof Dr. Dato’ Mortaza Mohamed yang dulu kami lebih mesra dengan panggilan Prof M, kini merupakan TNC HEP UMK. Saya tidak bertemu denganya kerana beliau tidak terlibat dengan program ini dan mungkin juga beliau tidak berada di sekitar kampus.


Walaupun program ini di jadualkan bermula pada jam 10.30 pagi, tetapi, seperti biasa dan sudah menjadi budaya kita di Malaysia ini, ia bermula hampir sejam lewat! Tidak seperti pengalaman saya menghadiri acara-acara formal di University of Birmingham dulu seperti seminar, conference ataupun trainning, sesuatu acara akan bermula tepat pada waktu yang dijadualkan tanpa mengira peserta/hadirin sudah ramai atau tidak. Apabila sampai saja masa, pengerusi memberikan alu-aluan dan terus memulakan acara. Mereka yang datang lewat akan tersipu-sipu malu atau akan buat-buat tak malu. Kita di Malaysia ini amat-amat menghormati mereka yang datang lewat manakala sesiapa yang datang awal atau tepat pada waktunya akan merasa malu lalu mereka akan memenuhi kerusi belakang dahulu.

Perkara kedua yang saya perhatikan agak ketara dengan sesuatu majlis di sini adalah adanya perkara-perkara yang saya kira agak membazir, masa dan tenaga. Antaranya seperti nyanyian lagu negaraku dan lagu universiti( bukan semua hadirin dari luar UMK tahu nyanyi lagi demo tu!), ucapan perasmian dari ‘V.I.P’serta penyampaian cendera hati kepada perasmi itu tadi. Saya fikir cukuplah kalau sekadar ucapan alu-aluan dari Pengerusi penganjur. Tetapi percayalah, kalau saya diberikan tanggungjawab menganjurkan sesuatu majlis, saya TERPAKSA membuat ini semua. Nanti dikesempatan lain saya akan bercerita tentang pengalaman saya ini. Tungguuu…

Perkara terakhir yang saya ingin sentuh adalah sesudah berakhirnya protokol-protokol yang merimaskan itu tadi, biasanya pengacara akan meminta para hadirin ke jamuan ringan yang disediakan. Dalam hati saya berkata, “nasi kerabu yang aku makan pagi tadi pun masih belum hadam, dah nak jamu lagi”. Makan satu hal, masa yang terbuang satu hal lagi. Lebih menyedihkan apabila pengacara majlis itu tadi menyebut, para dif-dif jemputan makan di sekian-sekian tempat, para peserta makan di sekian tempat. Saya membayangkan yang V.I.P . itu tadi akan makan di dalam dewan yang berhawa dingin dengan makanan yang sedia terhidang di atas meja manakala para peserta pula akan berbaris mengambil makanan di bawah khemah di luar bangunan.

Teringat semasa saya menghadiri satu conference di Gottenheim, Germany hujung tahun lepas di mana semasa dinner yang di aturkan oleh penganjur, kami sama-sama duduk semeja dan berbual mesra dengan Mayor (Datuk Bandar) yang juga perasmi conference. Antara topic yang menjadi bualan kami adalah tentang sejarah Bandar itu dan juga hal-hal yang berkaitan bolasepak Germany.
Selamat berforum…



Reblog this post [with Zemanta]

Monday, June 15, 2009

TOTTENHAM HOTSPUR

Spurs badge 1983-2006Image via Wikipedia

The Greatest EPL Team: Tottenham Hotspur
Spurs is the one and only team in EPL that I always love and love to watch since I ever know live football in television in eighties. I could not remember why I love this team so much but the evidence I found from internet now days, confirm my stories to my friends and my children when they ask me why ‘TOT’ is my favorite team, not Manchester United, Liverpool, Chelsea or Arsenal likes other young people now days. I think you know my reason when you read all the history below.


Ossie Ardiles (1978-88, 311 appearances, 25 goals)
At a time when blockbusting foreign signings were as rare as pink-coloured football boots, Tottenham pulled off a sensational transfer coup by signing two stars of Argentina's victorious 1978 World Cup campaign. Ardiles arrived with fellow midfielder Ricky Villa in 1980, and fans were soon won over by his sublime skill and endless endeavour for such a short, slight player. He was part of the Spurs side that won the UEFA Cup in 1984 and, despite winning the trophy twice, will forever be a part of FA Cup history for his line in the team's Cup final song 'Ossie's Dream', in which he expressed his desire to win the Cup for 'Tottingham'. Returned to the club for an ill-fated spell as manager in the early 1990s, but his penchant for fielding five forwards saw him win just 20 of his 65 games in charge.

Danny Blanchflower (1954-64, 382 appearances, 21 goals)
If Nicholson is remembered as Tottenham's greatest boss, then Blanchflower is their greatest captain. The Ulsterman signed from Aston Villa for a huge £30,000 fee in 1954, and went on to lead the side to the double in 1961 as well as another FA Cup, the League Cup and the Cup Winner's Cup. Blanchflower, the pass-master of a fearsome midfield that also featured Dave Mackay and John White, was voted player of the year twice during his nine year at the club. His forthright persona saw him become a successful journalist after his playing days, and caused ITV bosses much embarrassment when he refused to appear on This Is Your Life, saying "Nobody is going to press gang me into anything".

Paul Gascoigne (1988-92, 112 appearances, 33 goals)
If anyone embodies the recent history of Tottenham Hotspur, it is Gascoigne. An absurdly gifted midfielder who entertained the White Hart Lane faithful and footballing world at large, his foolishness and self-destructive streak meant he would never achieve the heady heights his talent deserved. After his performance at the 1990 World Cup made a world star of 'Gazza', Spurs fans were treated to a further two years of his cheeky guile and limitless drive, which culminated in his stunning free-kick in the 3-1 FA Cup win over Arsenal, the first semi-final to be played at Wembley. Ecstasy turned to agony in the final, however, when a baffling loss of control saw him lunge wildly at several Nottingham Forest players before rupturing his cruciate ligament while fouling Gary Charles, an injury from which he never fully recovered. Countless words have been written on Gascoigne's subsequent agonising decline - on both a professional and personal level - but his four years at Spurs will forever be remembered as the golden era of a great talent.

Jimmy Greaves (1961-70, 379 appearances, 266 goals)
A phenomenal 220 goals in 321 appearances for Spurs and the league's top scorer on no less than six occasions are feats more than worthy of securing Greaves's status as an all-time Tottenham great - not to mention his brace in the 5-1 win over Atletico Madrid in the 1963 Cup Winner's Cup final. However, the most potent finisher of his generation was cruelly denied his place in England history. After picking up an injury in the early stages of the 1966 World Cup, England manager Alf Ramsey brought in Geoff Hurst and kept him in the side ahead of Greaves all the way to the final - where the West Ham forward scored a hat-trick to seal England's victory. After battling alcoholism for much of the 1970s, Greaves built a new career as the Pringle jumper-sporting light relief to smartly-dressed straight man Ian St John on the long-running football show 'Saint and Greavsie'.

Glenn Hoddle (1975-87, 490 appearances, 110 goals)
The most gifted English player of the decade, Hoddle's technical ability and vision saw him draw wide acclaim during his 12 years at the club. Despite his status as Spurs' highest England cap-winner - 44 international appearances while at the club - he was unfortunate not to earn twice as many in a career that saw him win two FA Cups and play a major part in the victorious 1984 UEFA Cup campaign, although he missed the two-legged final through injury. Netting 110 goals in 480 games for Spurs made him the heartbeat of the last era of greatness at the club, before he moved to Monaco under Arsene Wenger. His career as a manager is decidedly mixed. After winning Premier League promotion with Swindon Town and ushering in Chelsea's renaissance, his time in charge of England was cut short after controversial religious views led to his sacking after the 1998 World Cup. His return as Tottenham manager did not go the way fans had dreamed but his career as a player cannot be held in anything other than the highest regard.

Gary Lineker (1989-92, 138 appearances, 80 goals)
Football's Mr Nice, Lineker's career is defined as much by his predatory goal-poaching as his exemplary disciplinary record: he famously never picked up as much as a booking during his professional days. The former Everton striker arrived at Tottenham from Barcelona - where he won the Cup Winner's Cup under Johan Cruyff - in 1989, very much England's number one striker. His 67 league goals in three seasons helped fire Spurs to a third in his debut campaign and an FA Cup triumph the following year - including two goals in the 3-1 semi-final win over Arsenal. Retired after a spell in Japan as England's second-highest goalscorer. Now makes a living selling crisps and tolerating Mark Lawrenson.

Bill Nicholson (1938-54, 344 appearances, 6 goals)
Nicholson's real legendary status was cemented as the club's greatest manager: a league and Cup double and two European trophies were among his historic trophy haul. But he was also a distinguished player in his own right. As an 18-year-old right-half, Nicholson signed professional terms for his one and only club in 1936. Young enough to resume his career post-World War II, he played an integral part in the famous 'push and run' side that won the 1950-51 First Division title, a year after winning promotion as Second Division champions. Nicholson also scored on his England debut, a 5-2 win over Portugal, with his first touch, although it was the last time he represented his country. That the club's White Hart Lane stadium now stands on Bill Nicholson Way says it all.

Steve Perryman (1969-86, 854 appearances, 39 goals)
Not the most universally celebrated of players, but the versatile midfielder's 20-year tenure at the club straddles two its great eras. Signing professional terms in 1969, two years after joining as a trainee, Perryman won two UEFA Cups and two FA Cups in 854 appearances, as well as the Football Writer's player of the year award in 1982. A special place will always be reserved for Perryman in the hearts of Spurs fans on account of remaining with the club after relegation from the First Division in 1977, before playing a key part in their immediate return.



Reblog this post [with Zemanta]

Sunday, June 14, 2009

Subang Airport

where'd everybody go?Image by benfu via Flickr

Sehingga tahun 90-an dahulu, Subang airport adalah suatu nama yang begitu gah dimata mereka yang kerap menggunakan perkhidmatan udara. Harga hartanah dan sewa di kawasan Subang begitu tinggi dan sesiapa yang tinggal di kawasan ini dikira cukup popular dan dari golongan elit. Setelah terbangunnya KLIA, peranan penting Subang airport yang pernah dipegangnya telah mulai dilupai sedikit demi sedikit. Harga hartanah mereka semakin merudum dan tidak kurang pula sayarikat-syarikat yang jatuh muflis akibat perpindahan ini. Percubaan syarikat penerbangan murah, AirAsia untuk menghidupkan Lapangan terbang Sultan Abdul Aziz ini tidak berjaya dan beberapa percubaan lain juga menemui jalan buntu sehinggalah Firefly, anak syarikat MAS menjadikannya sebagai hub penerbangan murah, seperti City Airport di kota London. Ini adalah pengalaman kedua saya di sini bersama firefly dan keadaan nampaknya semakin bertambah baik.

Manusia boleh meramalkan halatuju dan merancang kegiatan ekonomi mereka tetapi Allah jualah sebaik-baik perancang. Berdoalah kepada Allah agar perancangan kita adalah yang terbaik untuk diri kita dan kita serahkan natijahnya kepada Sang Pencipta.
Selamat terbang



Reblog this post [with Zemanta]

JEREBU

Haze over Kuala LumpurImage via Wikipedia

Salam,

Pesawat firefly yang dijadualkan sampai di Kuantan pada jam 8.40 pagi terpaksa berpatah balik ke Subang akibat dari keadaan jerebu yang tidak memungkinkannya mendarat. Penerbangan saya ke subang pada jam 0905 terpaksa ditunda. Nasib baik wireless broadband di airport ni ada coverage, dapatlah saya kill the time sambil berblog. Saya sempat sms rakan saya di Kl yang berjanji untuk berbual dengan saya sebelum connecting flight ke Kota Bharu, agar melweatkan sedikit ketibaanya di sana.

Jerebu dan cuaca, semua ini adalah kuasa Allah yang tiada seorang pun yang boleh menghalang. Apakah kita masih anggkuh dengan kekuasaanNya? Semoga semua ini boleh menjadikan kita berfikir betapa kerdilnya diri kita ini dibandingkan dengan kuasa yang ada pada Allah.




Reblog this post [with Zemanta]

Estimaku

Front-side shot of a third generation Toyota E...Image via Wikipedia


Memandu estima bersama keluarga adalah suatu pengalaman yang cukup mengembirakan. Bentuknya yang besar bukanlah suatu alasan untuk kesukaran memandunya kerana pelbagai gajet boleh dipasang seperti reverse camera, front camera, gps dan juga bluetooth system untuk memudahkan perbualan handphone semasa memandu. Ruangnya yang luas akan memudahkan pergerakan serta ruang meletakkan barang yang besar dan boleh diubah menyenangkan kita membawa seperapa banyak barang yang dikehendaki. Kerusinya yang boleh diubah ke bentuk conference mengembirakan anak-anak untuk bermain sesama mereka semasa dalam perjalanan. Reverse camera boleh dipasang pada player dvd. Sesetengah player pula mempunyai option aplikasi tv, gps, bluetooth dan front camera selain aplikasi basic seperti radio, cd dan mp3 player. Jika ingin lebih selesa, skrin tambahan boleh dipasang di bahagian untuk memudahkan penumpang dibelakang melihat video atau tv yang dipasang.

Jadi, keselesaan yang ada ini perulah dimanafaatkan sepenuhnya untuk kita mensyukuri nikmat yang Allah berikan, bukan untuk bermegah dengan apa yang Allah telah kurniakan. Nikmat yang Allah berikan ini boleh ditarik pada bila bila masa yang Dia kehendaki dan dia juga boleh menambah nikmat ini jika mengkehendakinya.

Selamat memandu.












Reblog this post [with Zemanta]

Saturday, June 13, 2009

AP Student From Overseas

Semenjak saya kembali ke Malaysia, rakan-rakan di UK sering bertanya kepada saya pengalaman-pengalaman dan juga pandangan-pandangan saya di sana terhadap sesuatu perkara. Pertanyaan itu sama ada menerusi telefon, email ataupun messenger. Antara perkara yang dibincangkan adalah berkaitan dengan pengalaman visa extension, membawa balik kenderaan ke Malaysia, penerimaan anak-anak terhadap system pembelajaran di Malaysia dan jangan terperanjat ada juga yang bertanya harga barang-barang di ebay. Amat sedikit sekali yang bertanya berkenaan pengalaman penulisan tesis dan viva. Mungkin ianya telah banyak saya sentuh semasa hari-hari terakhir saya bersama mereka baik di padang, rumah ataupun semasa majlis ilmu yang di adakan setiap petang sabtu.

Oleh kerana topik persoalan pengalaman membawa pulang kereta menjadi persoalan yang popular, saya akan kongsikan pengalaman ini bersam-rakan-rakan. Tidak seperti kebanyakan senior sebelum ini yang membawa bintang tiga, saya membawa balik sebuah kenderaan MPV, Toyota Estima (di UK dikenali sebagai Toyota Previa).

Syarat utama yang diperlukan untuk membolehkan kita membawa balik kenderaan menggunakan AP pelajar adalah kenderaan itu perlu dipakai atau berdaftar atas nama kita selama 9 bulan sebelum kepulangan kita ke Malaysia. Insurans yang di beli disana perlu dibawa pulang untuk membolehkan kita mendapatkan NCB dengan local insurans company. Kenderaan yang dihantar menggunakan kontena mengambil masa 3-4 minggu untuk tiba di Port Klang.

Dokumen yang perlu di bawa pulang bersama kita untuk tujuan permohonan AP adalah log book (V5) kereta berkenaan, boarding pass kapal terbang, salinan kad pengenalan dan salinan passport/visa dan surat pengesahan universiti (surat tamat belajar atau pengesahan dari penyelia berkenaan status kita). Semua salinan borang berkenaan perlu disahkan benar (typical Malaysian system…heee). Permohonan AP pelajar perlu dibuat dalam tempoh tidak kurang dari dua bulan dari tarikh pulang ke Malaysia.

Borang-borang permohonan perlu di perolehi dari MITI dan Kastam atau anda boleh menghubungi agen-agen dan mereka akan menguruskan semua boring ini. Temujanji dengan agen ini boleh di buat di airport semasa anda tiba dan anda cuma perlu tanda tangan borang yang diberikan dan menyerahkan document-document yang dikehendaki.

Banyak proses yang perlu dilakukan antaranya bayaran sewa port, pemeriksaan PUSPAKOM, urusan insuran, rod tax dan pendaftaran JPJ. Ini semua akan diuruskan oleh agen berkenaan(sambil anda bertugas di pejabat) dan anda hanya perlu tunggu panggilan dari mereka. Panggilan untuk memasukkan duit ke dalam akaun untuk urusan pembayaran!

Langkah seterusnya anda hanya perlu tunggu panggilan dari agen berkenaan untuk membuat rayuan pengurangan cukai import dari apa yang telah di tafsirkan oleh mereka, dengan pengarah kastam negeri Selangor.

Setelah membuat pembayaran kastam, maka urusan seterusnya adalah melibatkan urusan berkaitan JPJ dan selepas itu bolehlah anda memandu pulang kereta anda dengan seribu persoalan. Mampukan aku menanggung kos penyelenggaran kereta ini?

Pendek kata, sediakan duit, semuanya insyaAllah akan beres.

Pengalaman memandu kereta idaman ada keluar dari Port Klang adalah suatu pengalaman yang luar biasa.

Selamat pulang, selamat memandu.

Wednesday, June 10, 2009

Bersabar meningkatkan keimanan

Semalam saya memandu lagi. Kali ini saya menuju Kuantan setelah selesai menguruskan aya saya yang menjalini pembedahan kecil matanya di Haspital Besar Kota Bharu, Kelantan. Perjalanan yang mengambil masa selama 6 jam dari Kota Bharu melalui Kuala Berang adalah suatu yang menghiburkan dengan pemandangan sekeliling yang indah dan menarik. Selain dari di temani oleh keluarga, perjalanan saya kali ini juga ditemani oleh Al-fadhil Ustaz Syamsuri, penceramah tersohor dari utara tanah air, melalui mp3 yang isteri saya pinjam dari Kak Rosiah, guru satu sekolahnya yang tinggal di Sungai Isap. Kak Rosiah nie memang banyak simpan koleksi ceramah-ceramahnya.

Banyak ilmu-ilmu, pengajaran dan moral yang di selitkan oleh Ustaz Syamsuri dalam huraian kitab bahrul mazi yang dibaca di masjid-masjid sekitar negeri Pulau Pinang dan Kedah. Loghat utara dengan lawak yang bersahaja berkenaan reality masyarakat membuatkan saya tidak mengantuk sepanjang perjalanan walaupun penumpang-penumpang saya yang lain mengeruh. Hanya anak saya yang kecil, Wan Abdullah Umar sekali sekala menangis bila dia hampir-hampir terjatuh dari ribaan uminya(yang terlena).

Apa yang saya nak kongsikan kali ini bukanlah ceramah ustaz syamsuri yang begitu menarik, tetapi beberapa kisah pemandu-pemandu yang saya temui sepanjang perjalanan itu.

Secara umumnya, pemandu kereta di Negara kita mempunyai sifat yang tidak sabar, mengutamakan diri sendiri, tidak bertimbang rasa dan biadap bila memandu kenderaan mereka. Mereka sanggup memotong barisan yang berderet-deret dari kiri( atau kita kenalai dengan potong queue). Mereka tidak fikir yang pemamdu lain yang berbaris panjang juga ingin sampai ke destinasi mereka dengan cepat. Slogan yang mereka pegang adalah “biar aku sampai cepat dari orang lain”, “orang lain sampai lambat taka pa, asalkan aku sampai cepat”.

Kisah pertama yang saya ingin kongsikan adalah seorang pemandu Toyota Harrier. Nampak muda lagi pemandunya. Semasa di satu traffic light simpang empat berhampiran Pasir Puteh, dia dengan berbahayanya memotong melalui arah kiri kenderaan lain yang berbaris panjang menuju ke Pasir Puteh apabila lampu hijau menyala. Dia dengan bangganya memotong kereta saya apabila saya betul-betul melewati lampu hijau berkenaan tanpa memberikan sebarang lampu isyarat. Saya fikir itu suatu perbuatan yang berdosa jika dia sememangnya berniat untuk memotong queue. Saya belajar bersabar atas kejadian ini. Ustaz Syamsuri pun ada duk cerita pasai sabaq nie.

Kira-kira 15 minit memandu, sekali lagi kami terpaksa berbaris panjang. Kereta pacuan 4 roda Toyota Harrier itu sekali lagi saya perhatikan memotong kenderaan lain yang berbaris panjang. Rupa-rupanya dihadapan sana sebuah lori pasir telah terbalik dan melintangi hampi kedua-dua lorong. Kenderaan menuju Pasir Puteh terpaksa turun ke bahu jalan sebelum meneruskan perjalanan, manakala kenderaan menuju Kota Bharu pula saya perhatikan telah di arahkan ke satu jalan alternative yang lain. Semasa berbaris untuk melepasi lori pasir yang terbalik itu. Banyak lagi kenderaan lain yang melintasi saya melalui bahagian kiri. Apa perasaan anda bila ada kenderaan sebegini? Saya sempat menggerakkan kenderaan saya ke bahagian kiri untuk menutup ruang di sebelah kiri. Saya perhatikan melalui cermin pandang belakang sebuah kereta telah membatalkan niatnya untuk memotong melalui kiri setelah menyedari ruang berkenaan telah sempit untuk dilalui akibat himpitan kereta saya itu tadi. Barulah adil.
Kalau keadaan ini berlaku di UK sudah semestinya jalan ini dari kedua-dua arah akan di tutup dan pemandu bolehlah membuat khemah masing-masing sehinggalah keadaan pulih seperti sedia kala!


Setelah kira-kira 2 jam memandu dan telah melewati daerah Besut, hati saya sekali lagi terpaksa beristighfar panjang kerana dihadapan saya ada sebuah lori panjang yang sarat dengan muatan. Itu tidak menjadi masalah bagi saya,tetapi yang menjadi masalahnya adalah muatanya( saya fikir mungkin tanah kering) itu jatuh bertaburan dan melantun kearah kereta dibelakangnya dan lebih malang lagi bila kereta di belakang itu adalah kereta saya! Bila saya sempat memotong lori berkenaan, say terus membunyikan hon bertalu-talu dan menunjukkan arah belakangnya. Saya harap dia faham. Bukan faham apa yang saya tunjukkan itu, tapi faham bahaya yang dihadapi oleh kenderaan dibelakangnya.

Diam tak diam, saya sudah sampai di Bukit Rangin manakala mp3 ustaz syamsuri telah lama saya tutup bagi memberi laluan kepada radio IKIM.fm. Sekian dulu.

Monday, June 08, 2009

Gaya pemanduan berhemah

Setelah pulang dari UK, perkara pertama yang saya rasa amat kecewa bila berada di tanah air tercinta adalah semasa memandu kereta di jalan raya di Malaysia. Lebih tiga tahun setengah atau lebih tepat lagi 40 bulan saya berada di UK, memandu ke seluruh UK adalah suatu pengalaman yang amat menakjubkan. Menakjubkan bukan kerana disana keretanya murah atau kita boleh memandu kereta mewah dengan harga yang murah, tetapi menakjubkan kerana sifat bersopan dan mengutamakan pemandu lain merupakan budaya mereka yang tidak tercemar sebagaimana cemarnya akhlak muda-mudi mereka. Selain undang-undang jalanraya mereka yang mengutamakan pejalan kaki serta had laju di kawasan perumahan atau bandar cuma 30 batu per hour(mph), sikap mereka yang memberi laluan kepada kereta yang sedang mengundur dan kereta yang ingin memasuki jalan utama adalah perkara yang perlu kita contohi. Bukanlah saya ingin membangga-banggakan Negara penjajah kita itu, tetapi jika nilai-nilai yang lain kita boleh ambil, kenapa nilai sebegini tidak di serap kepada pemandu-pemandu di Negara kita? Kita boleh ikuti system pemanduan sebelah kiri seperti mereka, kita serap undang-undang pemerintahan dari mereka, kita ambil system pendidikan mereka, kita gunakan dan agung-agungkan bahasa mereka, kita banyak gunakan produk-produk dan teknologi mereka tetapi kenapa budaya pemanduan ini tidak diserap ke dalam system pendidikan dan kurikulum pembelajaran pemanduan kereta motor kita. Saya tidak suka mengulas budaya pemanduan disana tapi biarlah saya ulas gaya dan style pemanduan disini berdasarkan pengalaman saya sendiri.

Isteri saya berasal dari Baling, Kedah, keluarga saya berada di Pasir Mas dan ramai adik-beradik saya tinggal di KL manakala saya menetap di Kuantan, Pahang Darul Makmur. Keluarga terdekat saya ada di timur, utara dan barat tanah air. Anda boleh bayangkan betapa banyaknya masa saya di jalanraya jika saya bercuti untuk pulang ke kampong atau berhari raya bersama keluarga.

Sebelum saya berkerja sebagai pensyarah di UMP, saya sebelum ini berkerja dengan sebuah syarikat swasta yang terlibat dengan industrial waste water treatment. Saya banyak berulang alik dengan kereta company dari KL ke utara kerana syarikat tempat saya berkerja itu mempunyai beberapa pelanggang yang perlu saya take care sebelum saya di tempatkan secara tetap di cawangan utara. Memang saya akui bahawa gaya pemanduan saya amat teruk dan tidak berhemah. Saya suka mengejar balik setiap kenderan yang bagi saya berlaku kurang ajar atau cuba berlumba. Isteri saya sering menegur sikap saya itu dan ia semestinya tidak di endahkan oleh saya.

Pengalaman memandu di UK cukup mengajar saya untuk menjadi pemandu yang berhemah bila pulang ke Malaysia. Itu azam saya.

Dan itulah yang saya amalkan bila saya mula-mula balik dari UK. Selalu saya memberi jalan kepada mereka yang ingin masuk ke jalan utama(dari simpang-simpang jalan kecil). Kadang-kadang ia berkesan dan mereka mengangkat tangan tanda terima kasih mungkin. Terkadang ada juga kereta motor yang potong kereta saya dari kiri bila saya memberi jalan kepada kereta yang ingin masuk ke jalan utama ini. Tak sabar sungguh mereka ni nak tunggu barang sesaat dua. “Sakit perut mereka nie agaknya”, “nak cepat atau nak terberak agaknya abi”, isteri saya selalu menenangkan saya. Ada juga kenderan yang bila diberi laluan itu enggan masuk/bergerak ke jalan utama itu. Tak faham agaknya mereka.

Jauh lagi perjalanan kita nie. Kalau nak pergi KL, belum masuk tol Gambang lagi nie, kita sambung di kesempatan lain.

Selamat memandu.

Tugas Pertama

Antara tugas pertama saya selepas melaporkan diri ke UMP adalah bertemu VC (Prof Dato Dr. Daeng Nasir) setelah beliau memanggil staf-staf yang baru balik dari phd. Beliau memanggil kami untuk menyatakan berita gembira terhadap pemegang-pemegang phd bahawa mereka akan dilantik terus ke DS 52. Tetapi semua staf perlu mempunyai syarat-syarat asas seperti pengesahan jawatan dan menghadiri PTK 3. Saya terpaksa menunggu selama 4 bulan sebelum kursus PTK 3 diadakan di UMP. Dan seperti biasa, keputusan serta sijil lulus PTK kami perolehi selepas 6 bulan dari tarikh PTK itu. Aduhai...

Dalam pertemuan antara Dato VC dan staff FKASA, saya ada menyuarakan kenapa ada staff yg telah dilantik ke DS52 walaupun tidak mengikuti kursus PTK 3 (...dan juga masih belum ada phd...). Saya nyatakan pada dato VC, bukan saya iri hati atau dengki kepada staff berkenaan(aku berlindung dari Allah dari sifat itu), tapi atas dasar ketelusan dan keadilan, pihak universiti perlulah melayan setiap staf seadil-adilnya. (Saya difahamkan kenaikan pangkat ke DS 52 hanya di peringkat pejabat pendaftar/TNC). Jadi Dato VC minta Tuan Pendaftar meneliti perkara ini dan saya fikir ia telah dibetulkan dengan kenaikan pangkat staf berkenaan tertakluk kepada kelulusan PTK).

Alasan, seribu alasan boleh di reka

Hampir 2 tahun blog ini tidak di updatekan. Kali terakhir saya update blog ini sekitar julai 2007, semasa shahrul( Dr shahrul kamal, UTM) berkonvo. Ada dua-tiga sebab mengapa saya tidak update blog ini
1. Selepas menghadiri konvo shahrul, saya bersemangat untuk memulakan fasa penulisan thesis phd saya iaitu sekitar ogos 2007. saya tumpukan hampir 100% masa di hadapan PC dengan penulisan thesis (100% bukanlah 24 jam) tetapi 100% jika saya dihadapan PC. Saya siap menulis thesis sekitar februari 2008.
2. Pada fasa ini saya tumpukan pada persediaan menghadiri conference, persiapan viva, dan mengemas barang-barang untuk di masukkan kedalam kontena serta mencari kereta idaman untuk dibawa pulang.
3. Saya selesai menghadapi ujian viva pada jun 2008(alhamdulillah) dan selepas itu sibuk pula membuat correction thesis dan bersiap-siap untuk pulang ke tanah air terchinta.
4. Selepas hampir setahun pulang dan melaporkan diri bertugas di fakulti kejuruteraan awam dan sumber alam, FKASA, Universiti malaysia pahang(UMP) barulah hati ini tergerak untuk mengupdatekan blog ini.